CO2-opslag onder Barendracht van de baan

Het CO2-opslagproject onder het Zuid-Hollandse Barendrecht gaat niet door. Dat schrijft minister Maxime Verhagen op 4 november in een brief aan de Tweede Kamer. De vertraging en het gebrek aan draagvlak zijn daarvoor de voornaamste redenen. Dat het project in Barendrecht wordt afgeblazen betekent niet andere opslagprojecten in Nederland ook stoppen. “Ik zal op korte termijn met de bestuurders in Noord-Nederland overleggen. Daarna wordt bezien hoe CO2-opslag in het Noorden zeker gesteld kan worden”, aldus de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

Volgens Verhagen is het niet langer mogelijk om CO2-opslag onder Barendrecht op korte termijn te realiseren. De ervaringen die tot nu toe zijn opgedaan zijn echter wel buitengewoon waardevol volgens de minister.

CO2-opslag nog steeds belangrijk

Verder benadrukt Verhagen dat CO2-opslag nog steeds een belangrijke bijdrage kan leveren aan de oplossing van het klimaatprobleem. Het relatief kleine project in Barendrecht is daarvoor echter niet essentieel. “Stoppen met Barendrecht betekent ook niet het einde van CO2-opslag in Nederland. Opslag op zee vindt al plaats en we zijn in een vergevorderd stadium voor een nieuw CO2-opslagtraject op zee. Daarnaast is vanuit Noord-Nederland het initiatief gekomen om CO2 op land op te slaan.”

Bron: www.rijksoverheid.nl