SER: Noord-Nederland moet zwaar inzetten op energie

De Noord-Nederlandse afdeling van de Sociaal Economische Raad, SER Noord, adviseert Noord-Nederland sterk in te zetten op energie. Dat is te lezen op de website van EnergyValley. Dinsdag 1 februari 2011 presenteerde de adviesorganisatie een rapport over de noordelijke energie-economie. Volgens SER Noord zou de inzet op energie de werkgelegenheid in de regio een sterke impuls geven.

Een noordelijke energieacademie zou volgens het adviesrapport jongeren kunnen opleiden voor een baan in de (duurzame) energiesector. Op die manier zouden de arbeidsplaatsen die de komende jaren worden verwacht door personeel uit de regio kunnen worden opgevuld. Hoogleraar Energie en Duurzaamheid Catrinus Jepma zegt dat het noorden op die manier in staat is om het woord werkloosheid uit het vocabulaire te schrappen.

Kansen
SER Noord adviseert Noord-Nederland een voorrangspositie te geven wat betreft projecten op het gebied van een biobased economy, CO2-opslag en offshore windenergie. Door die positie kan Noord-Nederland volgens de SER de nationale klimaatdoelstellingen voor 2020 halen als de BV Nederland bereid is om hier fors te investeren in kennisontwikkeling, de inzet van alternatieve energiebronnen en grootschalig hergebruik van CO2.

Bron: twee berichten op www.energyvalley.nl: artikel 1 en artikel 2