Noordelijke Milieufederaties starten klimaatdiscussie

De Noordelijke milieufederaties willen in Drenthe en Groningen een maatschappelijke discussie gaan voeren over de toekomst van de energievoorziening. Dat laat Reinder Hoekstra, directeur van NMF Drenthe weten op Radio Drenthe.

Centraal in de maatschappelijke discussie staat de vraag welke wegen de Noordelijke provincies zouden moeten bewandelen op energiegebied. ‘We merken dat er behoefte is aan een totaalbeeld’, zegt Hoekstra. ‘Er is veel discussie over. Over onderwerpen als windenergie, CO2-opslag, zonnepanelen op het dak en het beleid van dit kabinet. Niemand heeft het totaalperspectief en dat willen we duidelijk krijgen met dit initiatief.’

De discussie start met een onderzoek onder de inwoners van de provincies. Vervolgens worden enkele toekomstscenario’s uitgewerkt, die bediscussieerd worden met inwoners en bedrijven. Daar rollen volgens Hoekstra een of enkele voorkeursvarianten uit die een plek moeten krijgen in het beleid, zoals het Noordelijke Energieakkoord en het kabinetsbeleid, vertelt Hoekstra.

Bron: www.rtvdrenthe.nl.