Groningen geeft gedoogvergunning af voor kolencentrale Eemshaven

RWE/Essent mag onder voorwaarden doorgaan met de bouw van de kolencentrale in de Groningse Eemshaven. De provincie Groningen heeft daartoe een gedoogvergunning afgegeven, zo maakte zij 23 september bekend. De energieproducent moet voorlopig wel stoppen met de werkzaamheden aan de laagbouw, zoals de kantoren, het magazijn en de werkplaats. De bouw van de centrale zelf mag wegens ''grote financiële en veiligheidsbelangen'' wel doorgaan. De gedoogvergunning is voor 9 maanden afgegeven.

Natuur & Milieu en Greenpeace doen naar aanleiding van de gedoogvergunning opnieuw een beroep op de Raad van State en zullen daar zo snel mogelijk een verzoek tot een bouwstop neerleggen. "De Provincie heeft zich op sleeptouw laten nemen door de juristen van RWE. Het bedrijf mag gewoon doorgaan met heien en het bouwen van een koelwateruitlaat, terwijl dit overduidelijk negatieve effecten heeft op de dieren in de Waddenzee."

Bron: De Volkskrant en Greenpeace